Co może Blender:
Blender - program do modelowania i renderowania obrazów oraz animacji trójwymiarowych o niekonwencjonalnym interfejsie użytkownika. Umożliwia także tworzenie prezentacji interaktywnych (np. gier) na własnym silniku graficznym (istnieje osobny program pozwalający uruchamiać takie prezentacje).
Licencja:
Do 13 października 2002 program był dostępny za darmo do użytku prywatnego, jak też do zastosowań komercyjnych (Blender jest popularnym narzędziem do produkcji reklam telewizyjnych, gier komputerowych), opłaty pobierane były za pomoc techniczną. Był też dostępny w sprzedaży kompletny pakiet wraz z obszerną dokumentacją.
Od 13 października 2002 Blender jest programem wolnym rozprowadzanym na licencji GPL. "Uwolnienie" Blendera nastąpiło po odkupieniu przez Blender Foundation, za kwotę 100 000 euro, praw do programu od jego właścicieli (NaN holding). Nastąpiło to po ogłoszeniu upadłości przez firmę NaN. Potrzebna suma została zgromadzona na drodze publicznej zbiórki w czasie zaledwie siedmiu tygodni.
Możliwości
Interfejs:
Interfejs użytkownika bez zachodzących na siebie i blokujących się okien.
Elastyczny i w pełni konfigurowalny układ okien możliwy do zmiany w zależności od potrzeb.
Wielopoziomowe polecenie "cofnij".
Wygładzanie czcionek.
Możliwość tłumaczeń interfejsu programu.
Typy okien:
Do edycji krzywych/kluczy animacji
Do edycji animacji nie-liniowej
Do edycji akcji dla animacji postaci
Do edycji sekwencji wideo
Okno ze schematem/listą obiektów
Do edycji obrazków/UV
Do zarządzania plikami/obrazkami
Edytor tekstowy do pisania informacji o scenie oraz skryptów Pythona.
Identyczny interfejs na wszystkich platformach.
Modelowanie:
Szeroki zakres obiektów możliwych do utworzenia i późniejszej edycji:
Siatki
Powierzchnie NURBS
Krzywe Béziera
Obiekty typu meta
Fonty wektorowe (TrueType, PostScript, OpenType)
Narzędzie pozwalające na rzeźbienie siatki.
Podział siatek metodą catmull-clarka.
Funkcje boolowskie dla siatek.
Edycja siatek oparta na wierzchołkach, krawędziach i wielokątach (poligonach).
Wiele funkcji do edycji obiektów pozwalających uzyskać praktycznie dowolny kształt.
Obsługa skryptów Pythona, za pomocą których można dodać nowe narzędzia edycji.
Animacja!!:
Animacja oparta na szkielecie z wykorzystaniem prostej i odwrotnej kinematyki. Automatyczny skinning, interaktywne rysowanie wag bezpośrednio na obiekcie, ręczna edycja sposobu oddziaływania szkieletu na każdy wierzchołek oraz system "envelopes".
Mikser animacji nie-liniowej z automatycznym cyklem chodu wzdłuż krzywej.
System ograniczników animacji.
Możliwość animacji poszczególnych wierzchołków.
Edycja za pomocą kratownicy, pozwalająca łatwo animować nawet bardzo skomplikowane pod względem budowy obiekty.
System krzywych animacji, tzw. "IPO".
Obsługa tzw. "driven-keys", gdzie zmiana wartości jednego parametru (np. szerokości) powoduje automatyczną zmianę (proporcjonalną bądź nie) wartości innego (np. wysokości).
Możliwość kontrolowania wartości danych parametrów przy pomocy wyrażeń matematycznych (zapisanych w języku Python).
Możliwość wykorzystania plików dźwiękowych i ich edycji w celu odpowiedniej synchronizacji.
Skrypty Pythona dodające nowe możliwości w dziedzinie animacji.
Synchronizacja z Motion capture.
Efekty specjalne:
Dynamika bryły sztywnej.
Rozbudowany system cząstek (można go wykorzystać do tworzenia np. dymu, ognia, stada ptaków, trawy, włosów itd.).
System soft-body (symulacja ciał miękkich, np. ruchu mięśni).
Symulacja tkanin, włosów oraz płynów.
Rendering
Wbudowany Raytracing.
Obsługa raytracera YafRay (do wersji 2.48).
Wygładzanie, rozmycie ruchu, możliwość dodania różnych efektów przy pomocy sekwencera wideo.
Mapy środowiskowe, efekty "Halo", flary soczewkowe, mgła.
Rozmaite shadery.
Tzw. system nodes umożliwiający zaawansowane komponowanie materiałów i tekstur oraz uzyskiwanie dodatkowych efektów na renderze.
Wielofazowy rendering z obsługą różnej liczby rdzeni procesora.
Możliwość bezpośredniego malowania tekstur na modelach (projection painting).
Renderowanie krawędzi dla uzyskania efektu ręcznego rysowania.
Tekstury proceduralne.
Ambient occlusion.
Radiosity-od wersji 2.50 nieobecne.
Skrypty Pythona pozwalające na wykorzystanie innych renderów niż wbudowany Blender Internal takich jak: Indigo, YafaRay, Luxrender, Sunflow, Renderman, V-ray (projekt we wczesnym stadium).
W najnowszej wersji: efekty wolumeryczne.
Silnik graficzny do tworzenia gier [edytuj]
Graficzny edytor pozwalający zdefiniować "zachowanie" obiektów bez konieczności programowania.
Detekcja kolizji i dynamika.
API dla skryptów Pythona pozwalające na pełną kontrolę nad tworzoną grą.
Pełna obsługa OpenGL.
Uruchamianie gier bez konieczności kompilacji.
System audio wykorzystujący bibliotekę SDL.
Dwa silniki fizyki: Sumo (obecnie przestarzały) i Bullet
Pliki
Zapisywanie wszystkich danych sceny do jednego pliku .blend.
Format .blend obsługuje:
Kompresję
Cyfrowe podpisy
Kodowanie
Kompatybilność między różnymi wersjami blendera.
Może być użyty jako biblioteka [np. materiałów] dla innych plików .blend.
Obsługa różnorodnych formatów graficznych.
Natywny import/export formatów DXF, Inventor oraz VRML.
Skrypty Pythona pozwalające dla obługę dodatkowych formatów
Możliwość utworzenia plików binarnych zawierających interaktywną zawartość 3D i umieszczenia na stronie internetowej (wymagana wtyczka do przeglądarki).
Game Engine
Fizyka
Soft body
GLSL (dynamiczne oświetlenie)
Obsługa Pythona
Animacja
----------------------------------------------------------------------
Bardzo polecam ten program,dobrze mi się z nim pracowało choć przyznam, że jest dosyć trudny w opanowaniu.Kidyś zrobiłem bałwanka tylko:P
A i małpke
NALEŻY wspomnieć, że w Blenderze zrobiono bodajże 2 filmy(dokładnie nie pamiętam nazw)
DOWNLOAD:
http://www.instalki.pl/programy/downloa ... lender.php
http://www.download.net.pl/16222/Blender/
Blender - program do modelowania i renderowania obrazów oraz animacji trójwymiarowych o niekonwencjonalnym interfejsie użytkownika. Umożliwia także tworzenie prezentacji interaktywnych (np. gier) na własnym silniku graficznym (istnieje osobny program pozwalający uruchamiać takie prezentacje).
Licencja:
Do 13 października 2002 program był dostępny za darmo do użytku prywatnego, jak też do zastosowań komercyjnych (Blender jest popularnym narzędziem do produkcji reklam telewizyjnych, gier komputerowych), opłaty pobierane były za pomoc techniczną. Był też dostępny w sprzedaży kompletny pakiet wraz z obszerną dokumentacją.
Od 13 października 2002 Blender jest programem wolnym rozprowadzanym na licencji GPL. "Uwolnienie" Blendera nastąpiło po odkupieniu przez Blender Foundation, za kwotę 100 000 euro, praw do programu od jego właścicieli (NaN holding). Nastąpiło to po ogłoszeniu upadłości przez firmę NaN. Potrzebna suma została zgromadzona na drodze publicznej zbiórki w czasie zaledwie siedmiu tygodni.
Możliwości
Interfejs:
Interfejs użytkownika bez zachodzących na siebie i blokujących się okien.
Elastyczny i w pełni konfigurowalny układ okien możliwy do zmiany w zależności od potrzeb.
Wielopoziomowe polecenie "cofnij".
Wygładzanie czcionek.
Możliwość tłumaczeń interfejsu programu.
Typy okien:
Do edycji krzywych/kluczy animacji
Do edycji animacji nie-liniowej
Do edycji akcji dla animacji postaci
Do edycji sekwencji wideo
Okno ze schematem/listą obiektów
Do edycji obrazków/UV
Do zarządzania plikami/obrazkami
Edytor tekstowy do pisania informacji o scenie oraz skryptów Pythona.
Identyczny interfejs na wszystkich platformach.
Modelowanie:
Szeroki zakres obiektów możliwych do utworzenia i późniejszej edycji:
Siatki
Powierzchnie NURBS
Krzywe Béziera
Obiekty typu meta
Fonty wektorowe (TrueType, PostScript, OpenType)
Narzędzie pozwalające na rzeźbienie siatki.
Podział siatek metodą catmull-clarka.
Funkcje boolowskie dla siatek.
Edycja siatek oparta na wierzchołkach, krawędziach i wielokątach (poligonach).
Wiele funkcji do edycji obiektów pozwalających uzyskać praktycznie dowolny kształt.
Obsługa skryptów Pythona, za pomocą których można dodać nowe narzędzia edycji.
Animacja!!:
Animacja oparta na szkielecie z wykorzystaniem prostej i odwrotnej kinematyki. Automatyczny skinning, interaktywne rysowanie wag bezpośrednio na obiekcie, ręczna edycja sposobu oddziaływania szkieletu na każdy wierzchołek oraz system "envelopes".
Mikser animacji nie-liniowej z automatycznym cyklem chodu wzdłuż krzywej.
System ograniczników animacji.
Możliwość animacji poszczególnych wierzchołków.
Edycja za pomocą kratownicy, pozwalająca łatwo animować nawet bardzo skomplikowane pod względem budowy obiekty.
System krzywych animacji, tzw. "IPO".
Obsługa tzw. "driven-keys", gdzie zmiana wartości jednego parametru (np. szerokości) powoduje automatyczną zmianę (proporcjonalną bądź nie) wartości innego (np. wysokości).
Możliwość kontrolowania wartości danych parametrów przy pomocy wyrażeń matematycznych (zapisanych w języku Python).
Możliwość wykorzystania plików dźwiękowych i ich edycji w celu odpowiedniej synchronizacji.
Skrypty Pythona dodające nowe możliwości w dziedzinie animacji.
Synchronizacja z Motion capture.
Efekty specjalne:
Dynamika bryły sztywnej.
Rozbudowany system cząstek (można go wykorzystać do tworzenia np. dymu, ognia, stada ptaków, trawy, włosów itd.).
System soft-body (symulacja ciał miękkich, np. ruchu mięśni).
Symulacja tkanin, włosów oraz płynów.
Rendering
Wbudowany Raytracing.
Obsługa raytracera YafRay (do wersji 2.48).
Wygładzanie, rozmycie ruchu, możliwość dodania różnych efektów przy pomocy sekwencera wideo.
Mapy środowiskowe, efekty "Halo", flary soczewkowe, mgła.
Rozmaite shadery.
Tzw. system nodes umożliwiający zaawansowane komponowanie materiałów i tekstur oraz uzyskiwanie dodatkowych efektów na renderze.
Wielofazowy rendering z obsługą różnej liczby rdzeni procesora.
Możliwość bezpośredniego malowania tekstur na modelach (projection painting).
Renderowanie krawędzi dla uzyskania efektu ręcznego rysowania.
Tekstury proceduralne.
Ambient occlusion.
Radiosity-od wersji 2.50 nieobecne.
Skrypty Pythona pozwalające na wykorzystanie innych renderów niż wbudowany Blender Internal takich jak: Indigo, YafaRay, Luxrender, Sunflow, Renderman, V-ray (projekt we wczesnym stadium).
W najnowszej wersji: efekty wolumeryczne.
Silnik graficzny do tworzenia gier [edytuj]
Graficzny edytor pozwalający zdefiniować "zachowanie" obiektów bez konieczności programowania.
Detekcja kolizji i dynamika.
API dla skryptów Pythona pozwalające na pełną kontrolę nad tworzoną grą.
Pełna obsługa OpenGL.
Uruchamianie gier bez konieczności kompilacji.
System audio wykorzystujący bibliotekę SDL.
Dwa silniki fizyki: Sumo (obecnie przestarzały) i Bullet
Pliki
Zapisywanie wszystkich danych sceny do jednego pliku .blend.
Format .blend obsługuje:
Kompresję
Cyfrowe podpisy
Kodowanie
Kompatybilność między różnymi wersjami blendera.
Może być użyty jako biblioteka [np. materiałów] dla innych plików .blend.
Obsługa różnorodnych formatów graficznych.
Natywny import/export formatów DXF, Inventor oraz VRML.
Skrypty Pythona pozwalające dla obługę dodatkowych formatów
Możliwość utworzenia plików binarnych zawierających interaktywną zawartość 3D i umieszczenia na stronie internetowej (wymagana wtyczka do przeglądarki).
Game Engine
Fizyka
Soft body
GLSL (dynamiczne oświetlenie)
Obsługa Pythona
Animacja
----------------------------------------------------------------------
Bardzo polecam ten program,dobrze mi się z nim pracowało choć przyznam, że jest dosyć trudny w opanowaniu.Kidyś zrobiłem bałwanka tylko:P
A i małpke
NALEŻY wspomnieć, że w Blenderze zrobiono bodajże 2 filmy(dokładnie nie pamiętam nazw)
DOWNLOAD:
http://www.instalki.pl/programy/downloa ... lender.php
http://www.download.net.pl/16222/Blender/

