Strona 1 z 1

Masz telefon na kartę? Właśnie zyskałeś nowe prawa

PostNapisane: Śr, 12 maja 2010, 10:55
przez balu
Pełniący obowiązki prezydenta Bronisław Komorowski podpisał w piątek nowelizację prawa telekomunikacyjnego - poinformowało Biuro Prasowe Kancelarii Sejmu. Zgodnie z nią, abonentem jest nie tylko osoba, która ma pisemną umowę z operatorem, ale też właściciel telefonu na kartę.

Celem zmian jest zrównanie uprawnień wszystkich użytkowników usług telekomunikacyjnych - bez względu na to, czy posiadają umowę pisemną z operatorami, czy nie.

Zmiana definicji abonenta jest spowodowana wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ze stycznia 2009 r. Trybunał uznał, że Polska łamie unijne prawo, stosując złą definicję abonenta. W czerwcu 2007 roku Komisja Europejska wytoczyła Polsce sprawę. KE tłumaczyła, że według polskich uregulowań, określenie "abonent" dotyczy tylko osób, które podpisały umowę z operatorem. To wyklucza m.in. część użytkowników popularnych kart typu pre-paid, których np. nie ma w książkach telefonicznych. Nie mają oni prawa do otrzymania szczegółowych rachunków, są pozbawieni możliwości zablokowania w darmowy sposób połączeń lub wyświetlania identyfikacji rozmów przychodzących przy poszczególnych połączeniach telefonicznych.

Obrazek

(fot. Jupiterimages)


Zgodnie z nowelą posiadacze kart pre-paid, czyli użytkownicy telefonów komórkowych na kartę, będą mogli zarejestrować się i otrzymywać cenniki, regulaminy oraz bilingi na swój domowy adres. Obecnie te uprawnienia mają tylko te osoby, które zawarły umowę pisemną z operatorem.

Znowelizowana ustawa przewiduje również, iż dostawca usług telekomunikacyjnych będzie bezpłatnie dostarczał abonentowi - który udostępnił swoje dane - cennik wraz z umową o świadczenie usług. Będzie musiał zrobić to również na każde żądanie abonenta.

Każdy abonent, który udostępnił swoje dane, będzie otrzymywał bezpłatnie podstawowy wykaz wykonanych usług telekomunikacyjnych. Chodzi o informacje o zrealizowanych płatnych połączeniach, czyli biling wraz z fakturą.

Nowe przepisy zobowiązują dostawcę usług telekomunikacyjnych do dostosowania w ciągu 6 miesięcy wzorców umów i regulaminów do zmian wynikających z nowych regulacji. Zaczną one obowiązywać po 60 dniach od ich ogłoszenia.