fb

#49450 przez luk.
Cz, 16 cze 2011, 21:16

Produkowany na Słowacji kompakt przyniósł firmie Kia duży sukces rynkowy. Skąd taka popularność tego niczym nie wyróżniającego się auta?

Kiedy kolejny raz stanąłem przed testowym Ceed'em, nawet się ucieszyłem. Nie pierwszy raz miałem do czynienia z tym modelem, tyle tylko, że wcześniej doświadczyłem wersji z silnikami wysokoprężnymi. Polubiłem to auto i perspektywa przejechania nim następnych kilkuset kilometrów wyglądała zachęcająco. Ale zanim zająłem miejsce za kierownicą zadałem sobie pytanie: za co właściwie można lubić pięciodrzwiowego Ceed'a?

Obrazek
Nie umiałem dać jednoznacznej odpowiedzi. Stwierdziłem, że pewnie od ostatniego testu minęło zbyt wiele czasu i trzeba po prostu przypomnieć sobie to, co najbardziej charakterystyczne dla tego samochodu. Póki nie wyjechałem na drogę, bacznie przyjrzałem się nadwoziu koreańskiego kompaktu. Czy jest w nim coś frapującego, chwytającego za serce, skłaniającego do kupna? Na pewno nie. Nikt mi nie wmówi, że Cee'd jest ciekawszy pod tym względem od Forda Focusa, Opla Astry czy Hondy Civic. Bije od niego zwyczajność i prostota, trudno dłużej zawiesić na czymś oko. I jeszcze ten szary kolor... Sytuację ratują proporcjonalna bryła auta i nowa atrapa chłodnicy, która po modernizacji przybrała ciekawszy kształt zwany przez producenta "tygrysim nosem". Poza tym - trochę nudna poprawność. Nie ma już nawet lamp tylnych z okrągłym, rozetkowym wzorem w głównej części (wersje sprzed modernizacji), na swój sposób charakterystycznych.

We wnętrzu podobnie. Co prawda zestaw wskaźników jest przejrzysty i czytelny a centralna konsola funkcjonalna, ale ani w desce rozdzielczej ani w kształtach drzwi nie znajdziemy żadnej finezji. Jeśli jednak pominiemy doznania estetyczne, to nie ma powodów do narzekań. Cee'd rusza z werwą, szybko rozpędza się. Silnik spontanicznie reaguje na otwieranie przepustnicy. Aż trudno uwierzyć, że pod maską pracuje niewielki benzyniak. Nie znajdziemy wśród popularnych kompaktów równie dynamicznego 1.4 bez doładowania. Nawet niektóre 1.6 są mniej żwawe. Dopiero przy obciążeniu pięcioma osobami i bagażem elastyczność na wyższych biegach zaczyna wyraźnie szwankować. Przy wyprzedzaniu czy na wzniesieniach trzeba wówczas częściej operować dźwignią zmiany biegów. Ta jednak pracuje lekko i precyzyjnie, sięga się do niej z przyjemnością. Średnie zużycie paliwa sięgnęło 8 l/100 km. Złożył się na to wynik 9 l/100 km w mieście i 7 l/100 km na trasie. Do danych fabrycznych (średnio 6,1 l/100) jest jak widać daleko.

Podwozie potrafi bez trudu sprostać wymaganiom stawianym przez silnik. Nie jest przy tym przesadnie sztywne. Skutecznie i cicho tłumi nierówności, zapewnia niezły komfort jazdy. W silnikowo-zawieszeniowej kompozycji nie ma poważniejszych dysonansów. Jedyna trochę fałszywa nutka to układ kierowniczy, wystarczająco sprawny tylko podczas spokojnej jazdy. Jeśli w kierowcy odezwie się sportowa żyłka, reakcje kierownicy okazują się zbyt powolne. Trzeba zejść szybko na ziemię i przypomnieć sobie, że Cee'd 1.4 to zwykły samochód. I choć szybki jak na swoją klasę, to jednak bez sportowych ambicji.


Cee'd zapewnia naprawdę przyjemną podróż, nawet na gorszych drogach. We wnętrzu jest wystarczająco cicho, przynajmniej do 120-130 km/h. Potem buczy układ wydechowy (przydałby się szósty bieg). Fotele są na tyle wygodne, że nawet po całym dniu za kierownicą nie trzeba zamawiać masażu kręgosłupa i ud. Wszystko co potrzeba mamy pod ręką, wykończenie wnętrza prezentuje się przyzwoicie. Nie poczujemy się rozpieszczeni przestrzenią za przednimi siedzeniami ani pojemnością bagażnika. Ale w codziennej eksploatacji są to parametry zupełnie wystarczające. I taki jest właśnie Cee'd. Może nieszczególnie interesujący wizualnie, ale poprawnie zaprojektowany i wykonany. Z pewnością lepiej jeździ niż wygląda. Dodajmy do tego atrakcyjną cenę i siedmioletnią gwarancję, a otrzymamy odpowedź na pytanie, dlaczego niepozorny koreański kompakt stał się szarą eminencją polskiego rynku, zajmując 11. lokatę w rankingu najpopularniejszych modeli 2010 r.

GAZ
Mocny silnik, dobre własności jezdne, dobry komfort jazdy, poprawne wykończenie wnętrza, przystępna cena, siedmioletnia gwarancja

HAMULEC
Wysokie spalanie, mała elastyczność silnika przy dużym obciążeniu auta, hałaśliwość przy wyższych prędkościach, mało interesująca stylizacja nadwozia i wnętrza

SUMMA SUMMARUM

Cee'd jest najtańszym na rynku autem kompaktowym z tak mocnym silnikiem wolnossącym. Żaden z bezpośrednich konkurentów nie ma też siedmioletniej gwarancji. Przystępna cena i długa gwarancja to z pewnością ważne atuty, które przyciągają nabywców i w dużej mierze przyczyniły się do rynkowego sukcesu. Ale nawet bez nich Cee'd jest mocno konkurencyjny w swojej klasie, chociaż nie zachwyca niczym szczególnym poza osiągami. Ogólna poprawność tego auta, choć w nieciekawym opakowaniu, stanowi jednak wielką zaletę. Jeśli Cee'd nabierze kształtów takich jak nowe Picanto, Rio czy Optima, odbierze rywalom jeszcze więcej klientów.

Kia Cee'd 1.4 | Kompendium
Nadwozie 5-drz., 5-os.
Silnik benzynowy R4, 1396 ccm
Moc 90 KM przy 6200 obr/min
Moment 137 Nm przy 5000 obr/min
Skrzynia 5-biegowa, ręczna
Napęd na przednie koła
Wymiary 426/179/148 cm
Rozstaw osi 265 cm
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Masa własna/ładowność 1188-1280/522-430 kg
Poj. bagażnika 340/1300 l
Poj. zbiornika paliwa 53 l
Przyśp. 0-100 km/h 11,6 s
Śr. spalanie 6,1 l/100 km
V maks. 187 km/h
Cena od 46 500 zł
#49489 przez Audi.
Pt, 17 cze 2011, 11:27
Sn testujesz auta?
Co do prezentowanego auta mogę powiedzieć, że jest tani w stosunku do tego co oferuję.

Podobne wątki Statistics Ostatni post
Kia Soul xD.
przez Audi. Pn, 27 wrz 2010, 19:11 w Kosz
0 Odpowiedzi
630 Wyświetlone

Avatar użytkownika

przez Audi.
Pn, 27 wrz 2010, 19:11

Kto przegląda forum

Zidentyfikowani użytkownicy: esus1992lw, Google[BOT], Zimek !