#54603 przez luk.
Pn, 5 wrz 2011, 09:05
Ograniczenia wiekowe w WCG Polska mogą spowodować powrót nieco już przykurzonego tematu.

W 2006 roku młody, obiecujący gracz z Polski - Maciej "av3k" Krzykowski - nie został dopuszczony do udziału w szeregu turniejów Quake'a IV, w tym ESWC. Powód? Limit wiekowy, który zabraniał udziału w zawodach graczom poniżej 16 roku życia. Maciek miał wówczas ledwo skończone 15. i musiał zadowolić się udziałami w meczach pokazowych, a jego manager nieźle się nagimastykował wysyłając go wszędzie tam, gdzie ograniczenia nie obowiązywały.

Rok później, po przekroczeniu magicznej granicy, av3k został mistrzem świata w Quake'a udowadniając, że w tak młodym wieku można już skutecznie rywalizować z dekadę starszymi, doświadczonymi progamerami. Przykłady "cudownych dzieci" sportu elektronicznego można zresztą mnożyć. Kilka lat temu Korea zachwyciła się 13-letnim Sunem, który w barwach WeMade FOX zadebiutował jako najmłodszy zawodowiec w historii prolig. Także 13-latek został mistrzem świata w FIFĘ podczas ESWC 2010, bijąc tym samym rekord ustanowiony przez naszego avka.


Młodziutki, niespełna 15-letni av3k z dużo starszymi kolegami podczas turnieju w Lublinie, na który przyjechał jako faworyt - i turniej wygrał

My też mamy pewien bardzo wymowny przykład "cudownego dziecka". To Filip "Neo" Kubski, który już w wieku 13 lat (!) potrafił stanowić o sile swoich zespołów i wyróżniać się na tle o wiele starszych graczy. Dziś Neo jest bezsprzecznie jednym z najlepszych graczy na świecie. Ale czy zostałby nim, gdyby zaczynał karierę w 2011?

Bardzo wątpliwe. Od chwili, gdy w 1999 roku Filip rozpoczynał przygodę z CS-em, w świecie gier dużo się zmieniło. Przede wszystkim, pojawiły się organizacje zajmujące się nadawaniem im kategorii wiekowych takie, jak PEGI. Szukają one w grach elementów takich jak seks, przemoc i wulgaryzmy, by informować rodziców o tym czy dany tytuł jest odpowiedni dla ich dziecka. Tyle teorii. W praktyce bowiem nie od dziś wiadomo, że wszystkie tego typu systemy posiadają swoje luki. Producenci gier doskonale zaś wiedzą co zrobić, by ich tytuł otrzymał niższą kategorię, niż w rzeczywistości ma (na przykład GTA 4).


Ostatnio od PEGI "dostało się" StarCraftowi 2. Otrzymał on, ze względu na "realistycznie wyglądająca przemoc", kategorię 16+. Z identycznych powodów dokładnie taką samą ma Counter-Strike. To, że w obu grach szeroko rozumiana przemoc występuje, pozostaje poza wszelką dyskusją. Natomiast łatwo zakwestionować logikę w klasyfikowaniu gier. Dla przykładu, Warcraft III ma kategorię 12+, choć przemocy wcale nie jest w nim mniej, niż w StarCrafcie. Do tego przemoc przemocy nierówna. Moim koronnym przykładem od lat pozostaje gra "The Shield". Pomimo zawartych w niej scen seksu, dużej ilości wulgaryzmów i scen przemocy (np. przypalanie twarzy kuchenką gazową), otrzymała ona kategorię... 16+. Czyli - została postawiona na równi ze StarCraftem i Counter-Strikiem, w których przemoc w takim natężeniu nie występuje, a seksu i wulgaryzmów nie ma wcale.

Jak ma się to do sportów elektronicznych? Bardzo prosto. W niektórych krajach (np. Niemcy, Chiny) od kilku lat stosuje się politykę dostosowywania limitu wieku uczestników turniejów do kategorii otrzymanej przez dany tytuł. Znane są wręcz przypadki zakazywania rozgrywek na niektórych platformach. Taki los spotkał np. chiński przystanek CPL World Tour z Painkillerem oznaczonym jako 18+, podczas gdy większość uczestników cyklu była niepełnoletnia.

Wybrane aspekty gry "The Shield" - spróbujcie porównać to do przemocy w StarCrafcie czy nawet w Counter-Strike'u

Limit wiekowy obowiązuje też w Intel Extreme Masters. Nikt poniżej piętnastego roku życia nie może brać udziału w tych elitarnych rozgrywkach. Boleśnie przekonał się o tym Emil "daxio" Lanuszny, który został usunięty z turnieju po tym, jak zorientowano się, że to zaledwie 14-latek. Nie zwrócono za to uwagi na to, jak dobrze radził on sobie z bardziej doświadczonymi graczami. Dura lex, sed lex - ale możecie sobie wyobrazić, jaki wpływ miało to na jego motywację.

Trend z ograniczaniem wiekowo zawodów esportowych sprawia, że gracze tacy jak on są zawieszeni w próżni, nie mogą rozwijać swojego talentu i grać na miarę możliwości. Nie każdy z młodych-zdolnych dotrwa do momentu przekroczenia "magicznej granicy" li tylko trenując, nie mogąc posmakować turniejowej rywalizacji. Im dłużej nad tym myślę tym bardziej dochodzę do wniosku, że ograniczenia wiekowe w znacznym stopniu wpłynęły na popularność pewnych gier - zwłaszcza tych, w których aby rywalizować na wysokim poziomie, potrzebne jest doświadczenie. W Quake'u od zawsze mieliśmy do czynienia z masą młodych graczy, z których część - jak chociażby av3k i Anton "Cooller" Singow - zostawała później wielkimi pro-gamerami.

Daxio nie odniósł jak do tej pory wielkich sukcesów w barwach Fx bo też, z racji wieku, nie bardzo miał gdzie je odnosić

Teraz etapu "czeladnictwa" już nie ma. Komuś może się to podobać lub nie, ale to "gimbusy" napędzają popularność sportu elektronicznego. Jeśli pokolenie obecnych, dwudziestokilkuletnich zawodowców nie będzie mieć następców, całe środowisko czeka zastój. "Kariera" esportowca trwa bowiem relatywnie krótko - mniej więcej do ukończenia studiów, czyli dwudziestego czwartego, dwudziestego piątego roku życia. Powyżej tej granicy zostają najlepiej opłacani.

A Rzym nie od razu zbudowano. Bardzo niewielu graczy zaczynających przygodę z turniejami po siedemnastym roku życia zostanie liczącymi się zawodnikami najpopularniejszych platform. Dlatego nadszedł czas, by organizacje i firmy wspierające sport elektroniczny, zaczęły naciskać na zmniejszanie limitów wiekowych dla esportu. Trzeba rozpocząć proces uświadamiania, że gra i rywalizacja przy jej pomocy to dwie zupełnie odrębne rzeczy. Nie można dopuścić do sytuacji, w której profesjonalna, turniejowa rywalizacja w StarCrafta, CS-a czy jego następców będzie dostępna tylko dla ludzi pełnoletnich.

Cooller miał ledwo 15 lat, gdy w WCG 2002 uplasował się wyżej niż niemal wszyscy (nie licząc stojącego za nim socratesa) faceci na tym zdjęciu - uznane gwiazdy światowego Quake'a

W końcu "dorosła" piłka nożna też bardzo często jest grą polegającą na szarpaniu się za koszulki i łamaniu kości. A mimo to nikt nie zabrania uprawiania jej dzieciom.

http://frag-executors.com/artykul/espor ... nastu.html

Podobne wątki Statistics Ostatni post
Czy w Polsce esport jest profesjonalny?
przez luk. So, 18 wrz 2010, 18:09 w O wszystkim i o niczym
0 Odpowiedzi
1566 Wyświetlone

Avatar użytkownika

przez luk.
So, 18 wrz 2010, 18:09
PowerDead.pl # Official Professional eSport Organisation !.
przez fristajl11 Pt, 20 sie 2010, 19:58 w Serwery CS
0 Odpowiedzi
1177 Wyświetlone

Avatar użytkownika

przez fristajl11
Pt, 20 sie 2010, 19:58
10 lat bez Magika.
przez SwietejPam N, 26 gru 2010, 13:48 w O wszystkim i o niczym
12 Odpowiedzi
3604 Wyświetlone

Avatar użytkownika

przez joobler
N, 23 gru 2012, 22:24
Cree - Parę Lat [2004]
przez riko46 Śr, 23 mar 2011, 21:03 w Kosz
0 Odpowiedzi
1460 Wyświetlone

Avatar użytkownika

przez riko46
Śr, 23 mar 2011, 21:03
Alexey Lesukov - 19 lat! Nadchodząca gwiazda!
przez ~BB Śr, 21 kwi 2010, 20:52 w O wszystkim i o niczym
2 Odpowiedzi
2194 Wyświetlone

Avatar użytkownika

przez badboy9589
So, 24 lip 2010, 19:15
Natural Dread Killaz "Ile Lat" (2010)
przez qtg Wt, 28 wrz 2010, 20:11 w Kosz
0 Odpowiedzi
6244 Wyświetlone

Avatar użytkownika

przez qtg
Wt, 28 wrz 2010, 20:11
Wisława Szymborska zmarła,miała 89 lat.
przez luk. Śr, 1 lut 2012, 22:58 w O wszystkim i o niczym
1 Odpowiedzi
1881 Wyświetlone

Avatar użytkownika

przez noeee
Śr, 1 lut 2012, 23:52
Ban na kilka tysięcy lat w Xbox Live
przez balu Wt, 20 kwi 2010, 15:58 w O wszystkim i o niczym
7 Odpowiedzi
1945 Wyświetlone

Avatar użytkownika

przez GrAbErO
Cz, 22 kwi 2010, 10:10
Shakin' Dudi – Gwiazdy polskiej muzyki lat 80 (2007)
przez wicek13 N, 27 lut 2011, 03:44 w Kosz
1 Odpowiedzi
1331 Wyświetlone

Avatar użytkownika

przez wicek13
Pt, 18 mar 2011, 16:55
Counter Strike - zmiany jakie przeszedł przez 7 lat swojego istnienia.
przez rembol Pn, 31 sie 2009, 13:42 w Poradniki
0 Odpowiedzi
2174 Wyświetlone

Avatar użytkownika

przez rembol
Pn, 31 sie 2009, 13:42

Kto przegląda forum

Zidentyfikowani użytkownicy: Google[BOT]